دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵

در مراسم بزرگداشت سعدی بیان شد؛

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

سعدی

استاد دانشگاه بیرجند در مراسم بزرگداشت سعدی گفت: غزلیات سعدی عشق را باور کردنی و قابل لمس جلوه می‌دهد که ختم به وصال می‌شود، در صورتی که در غزل شاعران دیگر با اندوه و هجران معشوق مواجه می‌شویم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، مراسم بزرگداشت سعدی با حضور مسئولان، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در هتل سپهر بیرجند برگزار شد.

نازنین احسانی استاد دانشگاه بیرجند در مراسم بزرگداشت سعدی گفت: در جهان بینی سعدی عشق انسان و طبیعت از فرامین اصلی هستند که چند اصل مهم را در پی دارد. اصل عشق، شور و معرفت در اشعار سعدی به وضوح دیده می‌شود؛ زیرا عشق در فرهنگ ما درجه بالایی دارد و به آدمی اعتبار می‌دهد، وقتی سعدی از عشق صحبت می‌کند آن را به وصال ختم می‌کند.

IMG_20240425_124113.jpg

احسانی تصریح کرد: غزلیات سعدی عشق را باور کردنی و قابل لمس جلوه می‌دهد که ختم به وصال می‌شود و حال مشتاق عاشق را با زبان روایی بیان می‌کند. به اعتقاد سعدی عشق امری است قابل وصال و جریان شور و شعف و شادی در میان مردم امری ضروری است.

وی سعدی را استاد سخن و اخلاق معرفی کرد و گفت: در نگاه سعدی وقتی انسان از اصول والای انسانی دورتر می‌شود جایگاه و شأن و منزلت خود را از دست می دهد و دچار پیکرگردانی می‌شود. در نگاه سعدی کسی که شور، عشق و معرفت ندارد دچار پیکرگردانی به حیوان یا جامدات می‌شود زیرا لازمه انسانیت معرفت و ادراک است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تواضع جایگاه والایی در اشعار سعدی دارد و باب ۴ بوستان با محوریت تواضع شکل گرفته است و سعدی مکرر بد دیدن را نکوهش و تواضع را توصیه می‌کند.

احسانی یکی از دیگر اصول در اشعار سعدی را اصل مهربانی مهرورزی و احسان معرفی کرد و گفت: این اصل در مقابل پیکرگردانی انسان قرار دارد و جایگاه والای انسانیت را توصیف می کند.

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: اگر می‌خواهید دایره واژگانتان قوی شود و طبع لطیف شاعری پیدا کنید، توصیه می‌کنم گلستان و بوستان سعدی را بخوانید.

وی افزود: به پیشنهاد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی قرار است ۲۵ اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مراسمی در آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار شود. خراسان جنوبی به همراه استان های خراسان رضوی و شمالی مسئول برگزاری این همایش علمی بزرگ خواهند بود.

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

حسن رضا نخعی مدیرکل دفتر امور فرهنگ و اجتماعی استانداری هم در این مراسم خراسان جنوبی را استان علم و ایمان معرفی کرد و گفت: جوانان استان ما تشنه کتاب و کتابخوانی هستند.

وی افزود: روزگاری در ذهن نمی‌گنجید که قرار است در محافلی که حرف از عطار و سعدی و فردوسی و شاعران بزرگ زده می‌شود، جوانان و نوجوانی حضور داشته باشند که با عشق این اشعار را بخوانند، تحلیل، در آن تدبر و برای دیگران تفسیر کنند اما اکنون این اتفاق افتاده است و ما از این بابت به خود می بالیم.

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 9 =